Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vietnamská kráša

Do mého atelieru fotokrásy  vstoupila Vietnamka. Krásná a mladá Vietnamka.  Předevčírem se narodila, včera vyrostla a teď přichází. Tak krásná, že by s ní leckterý Čech jel rád na čundr. A řekla:  

"Pane počebuju foťku na páááás, čtyži. Udělááte?"

Pochopil jsem, že slečna potřebuje čtyři fotky na vízum, pozdravil jsem ji a řekl, kde se může svléknout a upravit. Sundala kulicha a bundu a lehce se učísla před zrcadlem. Cvak, cvak. Koukala docela dobře. Jdu k počítači udělat fotky, slečna usedne na gauč. Čeká.
Umím to poslepu. Udělat manuálně fotky na průkaz. Kdysi jsem se to učil od mistra, který se to naučil v třicátých letech. Portrét ánfas, světlo, výraz, kompozice. Popis obličeje. Nejmenší zakázka z mých zakázek. Malá fotka třiapůl na čtyřiapůl centimetru. Hotovo. Vytisknout, kleštěma vystřihnout. Mohl bych to nedělat, ale to nejde. Musím lidem udělat pasovku. Jsem fotograf. V dobrý hospodě vám taky udělají topinku.
„Tak tady to je, slečno." Vietnamská kráska se podívá a řekne:
„Mám šišatooo hlavaa!“
Proč ta ženská mluví tak blbě, říkám si. Asi tu neni dlouho.
„A kde? Vždyť máte krásnou hlavu!“
„Tady a tady!“
A ukáže na svoji krásnou symetrickou kulatou černou hlavu.
„Prosím vás, fotky na pas se nesmí retušovat. Máte krásnou hlavičku!“
„Nemám krásnou hlavička, to je šišká!“
Jsem tvrdý. Považuji rozhovor za ukončený. Nejhorší je fotit mladý holky. Pořád jsou nespokojený. Zlatý čtyřicítky. Něco jim vyretušujete a jsou šťastný. Ach jo. Slečna je na odchodu. Asi žuží.
No, koukám do počítače. Změknu: „Pojďte sem!“
„Kde máte šišatou hlavu?“ a ukážu na monitor. Slečna stojí za mnou, skoro přiběhla, jak byla nadšena.
„Tady a tu, šiškáá.“
Otevřu retušovací štětec a máchnu do vlasů. Hlava se na straně zmenšila.
„Jé, to je kráša, ještě tady a tu!“ a ukáže na druhou stranu.
„Hmmm, nedotýkejte se monitoru, prosím Vás!“
„Pjomiňte paně, jé to je kráša!“
Ona je krásná a ví to, já to vím také a tak se společně snažíme udělat krásnou fotku. Ale to přeci nejde, nikdo není tak krásný, aby se nemusel retušovat. Jsem fotograf a umím vyfotit krásně i krysu, když na to přijde, ale copak já vím, co si z toho Vietnamu přinesla za estetické hodnoty?
Cítím, jak mi dýchá do ucha. Mluví strašně. Ach jo. Upravím jí krásnou hlavu do menší krásné hlavy. Září. Snad i tleská. Dám to znovu vytisknout. Čekáme na tiskárnu. Stojí za mnou.

„Paně, to je vaše umení?“ a ukáže nad monitor. Na čajovou mandalu (obr.1) v bílém rámu, kterou jsem dostal od mé kamarádky Gábiny. Dělá mandaly z čajových obalů. Ručně. Lepené. Gábina je blázen, já jsem taky blázen, ale tahle Vietnamka je šílená.
„Ne! To není moje umění!" krátká pauza dvou vteřin, „Tohle je moje umění!" a kývnu na stěnu vedle, na které je zadeček maturantky Lenky. V kalhotkách. Krásný zadeček krásné dívky (obr.2). Detail v rámu. Lenka chtěla vyfotit. A také zezadu. Celá. Zjistil jsem, při prohlížení té fotky, že si udělám výřez. Mám rád stručnost. Je to můj nejlepší portrét.
„Ha, hááá, to je krásná prdééélka, že?“
No to už je vrchol. Pochopitelně, že je to krásná prdelka. Před chvílí mne nesnášela a teď se tu směje. Navíc zná češtinu víc, než bych čekal a zadeček v mém portrétním atelieru ji neuráží. Výborně. Doufám, že nekecá. Tiskárna vyplivla fotky. Ostřihám je a dám podruhé do obálky.
Holka září. Otevřu jí dveře. Moc děkuje. Je krásná a chce být krásná i v pasu.
„Nashledanou."
„Nashledanou!"

Zapálím si cigáro.
Asi mám rád Vietnamky. I Vietnamce. Jsou to slušný lidi.
Dneska jsem nějakej hodnej. Jestli já nejsem nemocnej.
Je hezky. A bude ještě hezčejc.
Nakonec, trochu tu hlavu šišatou měla.
Ať žije svobodnej Vietnam! Proč bych proto vlastně nemoh něco udělat!

 

Autor: Karel Pazderka | pondělí 7.3.2016 11:33 | karma článku: 28,14 | přečteno: 1428x
  • Další články autora

Karel Pazderka

Reakční doby

Přijedu autem před dům. Jsem doma. Zastavím a zatáhnu ruční brdu. Podívám se vlevo a vidím Mouru jak se protáhla pod vraty sousedova domu a běží přes silnici ke mně. Zezadu mě míjí auto. Moura běží pod auto, auto jede na ní.

17.2.2024 v 21:07 | Karma: 19,25 | Přečteno: 428x | Diskuse| Společnost

Karel Pazderka

Recept

Moje máma dokázala i několik hodin dělat něco v kuchyni. Když jsem se jí zeptal, co tam pořád dělá odpověděla: „No co myslíš, co asi dělám?“ A dala si ruce v bok.

21.2.2023 v 15:07 | Karma: 23,03 | Přečteno: 664x | Diskuse| Společnost

Karel Pazderka

Živly

Na Silvestra v roce 1978 v podvečer jsem se vypravil na cestu. Šel jsem pěšky po kladenském sídlišti z ulice Maďarská kolem úpravny vody přes ulici Unhošťskou, minul jsem dům u Vraha, prošel zadem kolem Flory

23.12.2022 v 0:22 | Karma: 23,20 | Přečteno: 690x | Diskuse| Společnost

Karel Pazderka

Samoty

Je to asi peˇt let. Ta ́bor skoncˇil, deˇti odjely domu°. Vsˇichni odjeli. Zu°stal jsem v u ́doli ́ sa ́m. Meˇl jsem týden hli ́dat pra ́zdny ́ ta ́bor, ukli ́zet a balit veˇci. Prˇipravovat na boura ́ni ́. Jediny ́m spolecˇni ́kem my ...

21.3.2021 v 19:35 | Karma: 17,11 | Přečteno: 565x | Diskuse| Společnost

Karel Pazderka

Maximus a Decimus Brutus na TV Prima.

Včerejší zápas Maxima a Decima Bruta v Karlínské aréně přivedl k televizním obrazovkám tisíce příznivců tohoto skutečného sportu. Původně jsem si myslel, že oba gladiátoři budou samostatně odděleni ve vysokých klecích, kam jim

24.1.2018 v 8:30 | Karma: 37,84 | Přečteno: 5347x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 27
  • Celková karma 19,25
  • Průměrná čtenost 1736x
Kladeňák.

Seznam rubrik